سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدیر انقلابی می خواهیم(3)

یقیناً ما با یک مدیریت انقلابی می‌توانیم مشکلات کشور را حل بکنیم. مدیر انقلابی، فردی است که اطرافیان خودش را به شدّت مراقبت بکند. در تعارف و رودربایستی با کسی گیر نکند. پشت سرِ رفاقت‌ها و رودربایستی‌ها و اسیر باندبازی‌ها و گروه‌بازی‌ها نشود.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجست? مدیر انقلابی این است که مدیر انقلابی باید مبانیِ انقلاب اسلامی دستش باشد. مبانیِ نظری دین دستش باشد. اگر مبانی دست یک مدیر انقلابی نباشد، گاهی انقلابی‌گری‌اش او را به انحراف می‌کشاند. یک دفعه‌ای می‌بینید عدالت را ممکن است ترجیح بدهد بر ولایت‌مداری، عدالت‌گرایی را ممکن است ترجیح بدهد بر ولایت‌مداری؛ یا دچار انواع و اقسام انحراف‌ها ممکن است بشود.مدیر انقلابی باید بر مبانیِ انقلاب اسلامی را مسلّط باشد و از نظر نظری هم در این‌باره‌ها کار کرده باشد.

3- قدرت تحول فرهنگی

مدیر انقلابی باید کسی باشد که برای هر اقدام عمرانی‌اش در کشور، یک پیوست فرهنگی داشته باشد. پیوست فرهنگی که بتواند فرهنگ انقلابی کشور را اعتلا ببخشد. شما می‌دانید مسأل? فرهنگ، مسأله‌‌ای است که همیشه مورد انتقاد مقام معظم رهبری بوده. دولت سازندگی، دولت اصلاحات و دولت بعد از اصلاحات، این دولتی که الان ما درِش هستیم هم مورد انتقاد فرهنگیِ مقام معظم رهبری بودند، هم? دولت‌ها. دولت نهم که بسیاری از شاخص‌ها را داشتند و تعریف‌های خوبی دریافت کردند از مقام معظم رهبری، باز مورد گل? مقام معظم رهبری بودند که فرهنگ غریب ماند.

و من می‌خواستم این را در بخش سوم کلام خودم عرض بکنم که یکی از ویژگی‌های بارزی که باید رئیس‌جمهور داشته باشد، قدرت برای ایجاد تحول فرهنگی است که نیاز هست، چنین کسی حتماً از مبانیِ تحول فرهنگی و از مبنای مهمّی که هیچی جز دین اسلام نیست، برخوردار باشد و بتواند در این عرصه قدم بردارد.

ما تا حالا یکی از کارهایی که در کشورمان عقب مانده و باید بهش پرداخته بشود متأسفانه در این سال‌ها بهش پرداخته نشده و در فضای گفتگوهای کاندیداهای محترم هم زیاد طرحی نمی‌بینیم در این‌باره، مسأل? فرهنگ است. مقام معظم رهبری صریحاً در بیرجند فرمودند که در زمین? فرهنگ ما هنوز عقب ماندیم، کاری نکردیم. انتقادهایشان نسبت به دولت‌های پیشین را هم که عرض کردم.

حل بخشی از مسائل اقتصادی ما یقیناً به فرهنگ ربط دارد

شما فکر می‌کنید کدام رئیس‌جمهور، کدام نامزد رئیس‌جمهوری می‌تواند برای فرهنگ تحول‌آفرین باشد؟ باید کسی باشد که بتواند از پس این ماجرا بر بیاید.  بخشی از مسائل اقتصادی ما هم یقیناً به فرهنگ ربط دارد. بنده دیگر در مورد مسائل اقتصادی صحبت نمی‌کنم که اینقدر فضا پر شده نیازی نیست تأکید بکنیم.

فقط مدیریت «انقلابی» می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند

معلوم است که باید مسائل اقتصادی حل بشود. ولی مسائل اقتصادی دوتا عامل بسیار مهم دارد: یک. اینکه مدیریت انقلابی فقط می‌تواند مسائل اقتصادی را حل کند، الگوهای غربی شرقی نمی‌توانند برای ما حلال مشکلات اقتصادی باشند. اگر الگوهای غربی می‌توانستند حلال مشکلات باشند، خب غرب چرا این‌جوری زمین خورده؟ و اصلاً با ساز و کار کشور ما، با ساختار و وضع کشور ما جور درنمی‌آید.

 

دوم اینکه: باید با تحول در فرهنگ و دیدگاه‌ها و نگاه‌ها وضعیت معیشت و اقتصادی را تغییر داد.اکثر نام‌های اقتصادی که مقام معظم رهبری برای سال‌ها قرار می‌دهند، رنگ و بوی فرهنگی دارد. یعنی می‌خواهند در فرهنگ اقتصادی و فرهنگ معیشت تحول ایجاد بکنند. خب ان‌شاءالله ما بتوانیم به این سمت حرکت بکنیم.