سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی چه می گذرد؟(4)

­­

hiti0psbggj4wjqpy1o

عملکرد شورا و دبیرخانه آن در حوزه اقتصادی و تحریم‌ها

v تقریبا متمرکزترین و اصلی­ترین نهاد پیگیری بحثهای تحریم در کشور، شورای عالی امنیت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. نهادهای دیگر کمک دهنده و یاری دهنده­ی این مرکزند.یعنی نظام به گونه­ای وظایف را تقسیم وتشریح کرده که بحث تحریم بصورت متمرکز توسط دبیرخانه­ی شورای عالی امنیت ملی پیگیری بشود و نهادهای دیگر هم بنابر موضوعاتی که با آنها درگیر هستند بعنوان عضو و بعنوان صاحب نظر، نظراتشان را مطرح می­کنند. برای اینکه تصمیم گیری ها و رصدهای لازم انجام شود، ساختارهایی در داخل شورای امنیت ملی و دبیرخانه­ی شورا طراحی شده است که از جمله آنها «ستاد تدابیر ویژه ی اقتصادی» و «کمیته تدابیر امنیتی تحریم» است.

 

vستاد تدابیر ویژه­ی اقتصادی:از حدود 6سال قبل با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تأسیس شده و بحثهای مربوط به تحریم‌های اقتصادی در این ستاد پیگیری و ابلاغ و نهایتا به هیئت قانون بدل می شود.ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور است و دبیرخانه­ی فعالیتهای کارشناسی و فکری  آن هم ذیل دبیرخانه­ی شورای عالی امنیت ملی تعریف می شود.

 

vپس از تأسیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی، کمیته­های تخصصی تحریم در دستگاهها، ذیل این ستاد تأسیس می­شوند. یعنی هم اکنون ما ذیل هر وزارتخانه، کمیته­ی تحریم ویژه­ی آن وزارتخانه را با ریاست وزیر داریم: کمیته­ی تحریم بانک مرکزی، کمیته­ی تحریم وزارت صنعت و معدن و تجارت، کمیته­ی تحریم وزارت نفت. بنابراین همه­ی موارد ذکر شده نشان می­دهد که دبیر شورا یکی از اشخاص کلیدی کشور است که تقریبا میشود گفت، بیشتر از هر شخص دیگری درجریان مسائل تحریم و  بحرانها و چالشها و خطراتی است که تحریم برای کشور به وجود می­آورد.و یک بخش زیادی از وقت دبیر شورا برای این دست مسائل صرف می شود.

 

 

vدر مورد عملکرد در بحث تحریم ها، چون این مسائل رسانه­ای نمی­شود، تنها کسانی که از نزدیک در کارند و حجم فشارها و خطرات و تهدیدات را متوجه هستند، می­توانند تشخیص بدهند که چند درصد از فشارها رفع شده و چنددرصدش هم اثرگذار بوده و آسیب رسانده.

 

vشورا تمام کارهایش با کمک دستگاههاست. نکته­ای که اینجا وجود دارد: اینجا نقش «رصد» ، «طراحی» و «راهبری» و «تصمیم گیری» را برعهده دارد.یعنی برنامه­ریزی می­شود، تصمیمگیری می­شود، زمان­بندی­ای که دشمن طراحی کرده اینجا رصد می­شود و تحلیل می­شود، و بر اساس آن زمان بندی و نقشه­هایی که دشمن طراحی کرده، اینجا نقشه­های متقابلش طراحی می‌شود و با کمک خود دستگاههای اجرایی به سمت اجرا روانه می شود تا آن هدف صددرصدی دشمن که کمبود و کمیابی کالاهای اساسی و بنزین درکشور بوده، محقق نشود.

 

 

vبنابراین یکی از ویژگیهای مثبتی که می­شود بعنوان نقطه قوت شورای عالی امنیت - برخلاف سایر نهادهایی که از دولت یک مقدار شاید فاصله دارند- برشمرد این است که تمام مسائل باکمک خود دستگاه­های دولتی حل و فصل می شود؛ شاید بشود گفت در خیلی از مسائل تحریم، خود دستگاه­های دولتی مثل بانک مرکزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت بیشترین زحمت را کشیده‌اند و بیشترین ارتباط را با دبیرخانه­ی شورای عالی امنیت ملی داشته اند.