سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیداردوست

بسیجی باید اینگونه باشد!

نتیجه تصویری برای بسیج و رهبری

به نام زیبای حضرت آفریدگار

روز یکشنبه 95/6/14 ساعت 5 بعد از ظهر در پایگاهی در نیروگاه در مورد "کتاب کار باید تشکیلاتی باشد" برای اعضای شورای پایگاه صحبت کردم. نکته های کتاب را به صورت پاورپوینت برای بچه ها به نمایش گذاشتم و در لابه لای نکته ها راجع به مصادیق آنها صحبت کردم.

ولی ظاهراً مصادیق مطالب برای بچه ها جذاب تر بود. چون بعد از جلسه یکی از دوستان برایم پیام فرستاد که بچه ها خواستار بیشتر پرداختن به مصادیق شدند و گفته اند که چون ما همگی کتاب را در اختیار داریم لذا نیازی به پاور پوینت نیست.

ولی به نظر من خوب است که کار به شیوه ی جلسه ی قبل پیش برود چرا که اولاً مطمئنم که اگر از بچه ها در مورد مطالب کتاب سؤال کنم نمی توانند پاسخ بدهند چون غالباً افراد با دقت مطالب کتاب ها را نمی خوانند برای اینکه به ضرورت و اهمیت آن پی نبرده اند. و ثانیاً برای اینکه بسیار لازم است که بچه های بسیج یاد بگیرند که باید روی تک تک جملات امام و رهبری کار کنند و از روی آنها ساده نگذرند . اگرمطالعه ی دقیق روی سخنان امام و رهبری انجام شود و نکته برداری شود و در مورد آنها بحث و گفتگو شود و به صورت موضوعی آن سخنان استخراج شده باشد در اینصورت هم آن سخنان و نکات مدّنظر این بزرگواران در اذهان بچه ها می ماند و هم بچه ها در حین عمل به فرمایشات این بزرگان دچار افراط و تفریط نمی شوند و هم این عادت در آنها به وجود می آید که تمرین ولایت مداری کنند. یعنی یاد بگیرند چگونه باید پشت سر مولا حرکت کنند و پا جای پای مولا بگذارند.

که اگر در طول همه ی سالهای انقلاب و خصوصاً بعد از جنگ چنین کرده بودیم قطعاً شاهد انحرافات در مسیر انقلاب نمی شدیم و هزینه های گزافی را در راه حفظ انقلاب نمی پرداختیم .لا اقل خودمان به دروازه ی خودمان گل نمی زدیم! هر چه که از خرابی ها بود از جبهه ی دشمن بود و نه از جبهه ی خودی. ولی متأسفانه همین امروز هم شاهد هستیم که بسیاری از سخنان رهبری یا بر زمین می ماند و عاملی پیدا نمی کند و یا اساساً خلاف آن عمل می شود نمونه اش در بحث تغییر کتب درسی حوزه ، پرداختن عملی به بحث اقتصاد مقاومتی، در آوردن فرهنگ از وضع مظلومیتی که دارد و قس علی هذا....

پس مطالعه ی بند بند آن نکات و بحث پیرامون آنها لازم و ضروری است. و برای اثبات این مطلب لازم است در ابتدای جلسه ی بعد از بچه ها در مورد مطالب گفته شده و مطالبی که خودشان خوانده اند سؤال شود تا این موضوع برایشان به خوبی روشن گردد.

موضوع اینکه چه بکنیم که بسیج در انظار مردم صرفاً یک جایی نباشد برای افرادی که از سر بیکاری دور هم جمع شده اند در جلسه اشاره شد که در این رابطه باید بگویم که ؛

 اولاً این مسئله بر می گردد به بازنگری و بازخوانی اهداف و آرمانهای بسیج در نگاه امام و رهبری و ثانیاً بررسی امکانات و استعدادهای درون این پایگاه و بررسی کارهایی که باید انجام شود با توجه به محیطی که پایگاه در آن قرار دارد.

از نظر من آنچه که برای هر پایگاه بسیجی لازم است توجه به این نکات است:

1-    عمق بخشی به معارف دینی و انقلابی اعضاء پایگاه به طوریکه لااقل هر فرد شورای پایگاه توانایی پاسخگویی به شبهات و سؤالات مشهور در حوزه های دینی و انقلابی را داشته بشد. 

2-    خودسازی و تهذیب نفس که ما حصل آن این می شود که مردم هر محلّه ای می فهمند که یک راه برای اینکه بچه هایشان خوش خلق و خوش رفتار شوند و رفتار ها و کردارهای آنها خوب شود، رفتن به درون پایگاههای بسیج است.این مهم با کار کردن بر روی مباحثی مثل اخلاص، احترام به والدین، تمرین صبوری، تمرین گذشت ،خدمت به مردم و عبادتهای پرمغز و معناو مطالعه بر روی سیره ی بزرگان و خصوصاً شهدا بدست می آید.

3-    پیدا کردن روحیه ی مسئولیت پذیری . هر بسیجی با مطالعه ی درست اهداف و آرمانهای انقلاب خود را مسئول در برابر حفظ اسلام و انقلاب می بیند و نمی تواند در برابر مسائلی که موجب به خطر افتادن کیان انقلاب می شود بی تفاوت بماند.

     4- توجه به مشکلات مردم و نظام  ، روحیه ی مسئولیت پذیری افراد بسیجی در برابر انقلاب و اسلام موجب می شود که یک فرد بسیجی دائماً به دنبال شناسایی خلأها و نیازها و کمبودها و نقاط نفوذ پذیری دشمن باشد. و دائماً در فکر سد کردن و بستن آن روزنه ها باشد. لذا  هم در عرصه ی محرومیت زدایی از محله و شهرو کشور خود گام بر می دارد ، هم در عرصه ی احقاق حقوق مردم و ایجاد عدالت در محله و شهر و کشور خود تلاش می کند ، هم به تعمیق بخشیدن به باورها و اعتقادات مردم می پردازد ، هم نشاط علمی را در محیط پیرامون خود بالا می برد و خود هم دست از کار علمی بر نمی دارد.  

5-    بسیجی ای که دغدغه ی مردم را داشته باشد و به فکر رفع مشکلات مردم باشد با کمک امکانات و موقعیتی که دارد و با کمک خود نیروهای بسیجی می تواند چنان در دل مردم جا باز کند که معضلات فرهنگی آنها را هم رفع کند و به عبارت دیگر مردم پذیرای فرهنگ او و نگرش و اندیشه ی عملی او خواهند شد. آنچنان که کسانی همچون امام موسی صدر و حاج احمد متوسلیان و شهید محمد بروجردی توانستند چنین کنند.روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. 

والسلام