سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیداردوست

برنامه ی مطالعاتی زمان بندی شده ی آثار شهید مطهری

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز ، یکی از روزهایی است که در آن مصیبت بزرگی به اسلام و جامعه ی اسلامی وارد شد. که به تعبیر روایتی از امام علی علیه السلام ثلمه ای به اسلام وارد شده که تا روز قیامت قابل جبران نیست(محاسن، ج1،ص233) . هر چند بواسطه ی هوشمندی حضرت امام و پس از ایشان تأکیدات مکرر خلف صالحشان؛ رهبری عزیز، تا اندازه ای از شدت این ثلمه کاسته شد و بلکه باید گفت شهادت استاد مطهری با همه ی بار مصیبتی که داشت ولی مصداق آیه ی شریفه شد که می فرماید " عسی أن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم "( بقره /216) . اگر قلم استاد ، به خون پاکش امضا نمیشد چه بسا این استقبالی که امروز از آثار ایشان می شود هرگز نمی شد. بودند افراد مذهبی ای که به واسطه ی حضور استاد،در محیط دانشگاه زمان طاغوت و حضورشان در مجله ی زن روز آن زمان و یا کمرنگ بودن حضور سیاسی استاد و از جمله زندانی نشدن و حبس نکشیدن ایشان ، ایشان را عنصری جدای از حرکت اسلامی عظیم مردم ایران تلقی کنند ولی شهادت ایشان و پس از آن پیام تاریخی حضرت امام و سالها بعد گفتارهای مستمر رهبری ی عزیز در خصوص اهمیت و ارزش آثار ایشان  و این که آثار ایشان و تفکر ایشان مبنای فکری و تئوریک انقلاب اسلامی بود(82/12/18) ، آن عدّه را شرمگین از برداشت غلط خود از رفتار استاد و حسرت خورنده از بهره نبردن از زمان حضورشان کرد.

در روایت داریم که "مداد العلماء افضل من دماء الشهداء"(بحارالانوار، ج 2، ص 14، ح 26) و خوش به سعادت استاد مطهری که هر دو فضیلت را با هم داشت.

در باب اهمیت و ضرورت مطالعه ی آثار استاد مطهری زیاد گفته و شنیده شده مثل آن فرمایش حضرت امام که نگذارید آثار ایشان به فراموشی سپرده شود و یا کلام حضرت آقا که" بنده بارها گفته ام که لازم می دانم آثار ایشان توسط اهل منبر و طلاب خوانده شود " (83/4/15) و یا توصیه های مکرر ایشان به اقشار مختلف مردم برای مطالعه ی آثار ایشان برای اینکه درک صحیحی از اسلام داشته باشند و صاحب یک چارچوب فکری منسجم ومنظم و عقلانی از اسلام شوند ، ولی بسیاری از مردم نمی دانند که از کدام اثر ایشان و چگونه شروع کنند. در این مجال بنا دارم به این پرسش پاسخ بدهم.

استفاده از سیر مطالعاتی آسان به مشکل ، و داشتن برنامه ی زمان بندی مطالعه، بسیار لازم است و کمک می کند که بتوانیم با انگیزه و به درستی آن تعداد از آثار را که برای عموم مردم نوشته شده است ،به درستی مطالعه کنیم و به همان نتیجه ای برسیم که رهبری عزیز می خواستند: یعنی پیدا کردن درک درست و صحیحی از اسلام ناب محمدی ( صلوات الله علیه و آله). من در اینجا جدول مطالعاتی را که سالها پیش توسط ستاد اندیشه ی مطهر جامعه الزهرا( سلام الله علیها) ارائه شده بود و خودم به کمک این برنامه توانستم در طی حدود یک سال، کلّ آثار ایشان را مطالعه کنم، در اختیار شما قرار می دهم . امیدوارم که مفید فایده برای علاقه مندان به خواندن آثار فخیم استاد مطهری قرار بگیرد.

 

سیر مطالعاتی آسان به مشکل کتب شهید مطهری(علیه الرّحمه)

 

زمان مطالعه

عناوین کتب

70 روز، متوسط روزی50 صفحه

(تابستان)

احیای تفکر اسلامی-  داستان راستان ج 1و 2- حماسه ی حسینی ج 1- سیری در سیره ی نبوی- جاذبه و دافعه – سیری در سیره ی ائمه ی اطهار (ع)- ده گفتار- بیست گفتار- پنج مقاله- حکمت ها و اندرزها جلد 1و2- پانزده گفتار- خاتمیت- ختم نبوت          

119 روز، متوسط روزی 25 صفحه

(ترم درسی)

اسلام و نیازهای زمان جلد 1- اسلام و نیازهای زمان ج 2(تا سر مبحت جبر و تاریخ)- انسان کامل- نبرد حق و باطل- آزادی معنوی- امدادهای غیبی درزندگی بشر- تعلیم و تربیت در اسلام- فطرت- مسأله حجاب- پاسخ های استاد بر مسأله حجاب- اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب- نظام حقوق زن در اسلام- جهاد- حج- بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد سال اخیر- آینده ی انقلاب اسلامی ایران

119 روز، متوسط روزی 25 صفحه

(ترم درسی)

خدمات متقابل اسلام و ایران( تاسر فلسفه و حکمت)- پیامبر امّی_ آشنایی با قرآن جلد 1تا 7- سیری در نهج البلاغه به جز بخش دوم-الهیات و ماوراء الطبیعه)- آشنایی با قرآن جلد 8 و 9

70 روز متوسط روزی 50 صفحه

(تابستان)

آشنایی با قرآن جلد 10 تا 12- توحید – نبوت- معاد- امامت و رهبری – ولاء ها و ولایت ها- قیام و انقلاب مهدی(عج)- عدل الهی- آشنایی با جهان بینی اسلامی ج 1،2،3،4 و 6_ عرفان حافظ- انسان و سرنوشت- علل گرایش به مادیگری- فلسفه اخلاق- مسأله شناخت

 

***این برنامه برای کسانی است که از تابستان شروع می کنند و مشغول به تحصیل هم هستند.لذا هر کسی بنا به حال و شرایط خود قادر به ایجاد تغییرات در مقدار صفحات و تعداد روزهای لازم برای مطالعه ، خواهد بود.

 


نه در سخن حق و نه در کلام حکمت، تکرار نیست!

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری:"آثار آن بزرگوار مثل یاد او زنده است. کتاب های شهید مطهری قابل مردن و تمام شدن نیست. مبادا کسانی خیال کنند که ما بعد از انقلاب تا به حال که مرتب کتاب های شهید مطهری را طبع و منتشر میکنیم ، تکراری است . نه در  سخن حق و نه در کلام حکمت ، تکرار نیست.آنچه که کهنه نمی شود معارف و حقایقی است که هنوز جامعه ی ما محتاج دانستن و تکرار کردن و از بر کردن آنهاست و آن همان محتوای کتابه ای شهید مطهری است.

مبادا وسوسه ی خناسان و زمزمه ی دشمنان که با فکر شهید مطهری مخالف بودند و به همین خاطر هم او را از دست ما گرفتند موجب شود که کتابهای آن بزرگوار از رواج بیفتد که البته نخواهد افتاد. دلها و ذهن های مشتاق نخواهند گذاشت که این مطالب عمیق و عریق از دست و ذهنیت جامعه خارج شود."

11/2/80

پیرو فرمایشات ولی امر مسلمین در نظر دارم تا با عنایت الهی آن مقدار که می توانم خلاصه ای از آثار ارزشمند استاد شهید را در این وبلاگ قرار دهم.تا آن عده از دوستان که فرصت مطالعه ی کامل آثار را ندارند هم بی نصیب نمانند. هر چند حقیقتاً توصیه می کنم که کل آثار خوانده شود آنهم نه یک بار و دوبار که "در سخن حق و در کلام حکمت تکرار نیست!"