سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیداردوست

سیری در سیره ی نبوی (7)

 

پاسخ به دو پرسش

استاد شهید مرتضی مطهری در ذیل این عنوان به طرح دو شبهه و پاسخ به آن می پردازند؛

ایشان می فرمایند که در داستانی که در مورد داوود علیه السلام در قرآن آمده است که گروهی در نزد ایشان آمدن و شکایت از گروهی دیگر کردندکه آنها 99 گوسفند دارند و یک گوسفند گروه یا فرد شاکی را هم طلب کرده اند و فرد شاکی با این ادعا از داود نبی کمک خواستند و حضرت پس از قضاوت متوجه شدند که این موضوع امتحانی از جانب خداوند بوده است ، دو سؤال مطرح شده است ؛

اول آنکه آنهایی که نزد داوود علیه السلام آمدند چه کسانی بودند؟ آیا انسانهاتی واقعی بودند؟ و دوم آنکه آیا این داستان، داستانی واقعی بوده یا خیر؟بلکه آیا اساساً آنها فرشتگانی بودند که از طرف خداوند مأمور امتحان کردن داود شدند و لذا موضوع اساساً حقیقت نداشته است؟

اهل تسنن شأن نزولی برای این آیه بیان کرده اند که حاکی از شیفته شدن حضرت داود نسبت به پرنده ای زیبا در حین نماز و نهایتاً شیفته شدن ایشان به همسر یکی از سربازان خود هست  که برای در اختیار گرفتن آن زن، شوهرش را از عمد به نقطه ای برای جنگ می فرستد تا کشته شود! استاد بعد از ذکر این داستان و  ردّ آن از طریق روایتی از حضرت رضا علیه السلام بیان می فرمایند مبنی بر اینکه اگر چنین باشد باید بگوییم پیامبر الهی مرتکب فسق و فجور و قتل نفس شده است در حالی که این مسائل با نبوت تعارض دارد ، می فرمایند که این قبیل داستانها توسط یهودیان ساخته شده است و ایشان برای اینکه قرآن را تکذیب کنند یک سلسله روایت به نام پیغمبر یا ائمه اطهار علیهم السلام جعل کرده اند ولی به گونه ای که کسی نفهمد  و سپس ادامه می دهند که جناب علامه (طباطبائی رحمة الله علیه) در پاسخ به این شبهه می فرمایند که اولاً قضیه مسلّم نیست که اینها فرشته بودند . به فرض فرشته بودن آنها و تمثّل ایشان به حضرت داود ، در عالم مادی نیستند که بر ایشان چنین کاری جایز نباشد . چون مسئله ی راست یا دروغ بودن ، مربوط به  عالم تکلیف و عالم مادی است. تمثّل یعنی حقیقتی که به صورت دیگرظهور پیدا کند  نظیر رؤیای صادقه که با اینکه تمثّل هست  ، صدق و کذب در آن راه ندارد. ایشان می فرمایند که " راست و دروغ  تمثّل فرشتگان بر پیغمبر اینست که با حقیقت منطبق باشد یا نباشد که با حقیقتی هم منطبق بود نه اینکه به همان صورتی که متمثل شده باید در عالم عینی ، واقع باشد . همانطوری که در رؤیای صادقه لازم نیست صورتی که متمثل شده در عالم عینی واقع شود."

ادامه دارد...