سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیداردوست

سیری در سیره ی نبوی(4)

 

 

      بسم الله الرحمن الرحیم

منطق عملی ثابت

استاد می فرمایند که :«منطقی فکر کردن یعنی اینکه انسان یک سلسله معیارها به نام منطق که در علم منطق محرز است در دست داشته باشد و تفکرش بر اساس آن معیارها باشد.»اما افراد کمی هستند که منطقی فکر کنند  و افراد کمی هم هستند که منطقی عمل کنند یعنی بر اساس یک سلسله معیار و اصول مشخصی رفتار کنند . اصطلاحاً به منطق عملی سیره گفته می شود.

مکتبی مثل مارکسیست اساساً برای فکر و عقیده و ایمان ، اصالتی در برابر شرایط اجتماعی و اقتصادی خصوصاً موقهیت طبقاتی ، قائل نیست. این مکتب می گوید اصلاً انسان نمی تواند در شرایط مختلف ، یک جور فکر کند و یک منطق بکار ببرد. اما به گفته علیّ الوردی ، نویسنده عراقی ، « انصاف اینست که علی علیه السلام ، در زندگی خود این اصل مارکس را نقض کرد که یک انسان نمی تواند در کاخ و درکوخ یک جور فکر کند ، خواه ناخواه فکرش عوض می  شود و آن عقربه فکرش در جهت منافع اجتماعی اش تغییر می کند. »

سپس استاد در ادامه می فرمایند که ما منکر اصل تأثیر شرایط در مورد افراد نیستیم اما این اصل را بی قید و شرط و با عنوان کلی در مورد همه افراد بشر نمی پذیریم.و از همین  جاست که می بینیم گرچه زندگی بسیاری از امت اسلام آنگاه که سیل ثروت در اثرفتوحا ت به سرزمین اسلامی تغییر کرد وایمان صدها نفر را با خود برد، اما نه تنها زندگی  علی که سلمان و ابوذر هم که شاگردان علی بودند هم  فراگیر بودن اصل تأثیر را که در گفته مارکس وجود دارد را نقض کرد بلکه زندگی خود حضرت رسول اکرم هم نشان داد که انسان می تواند در شرایط مختلف طبقاتی و اجتماعی یک جور فکر کند و عمل نماید.لذاست که حضرت امیر علیه السلام می فرمایند : « مؤمن مثل کوه است که هیچ تند بادی  قدرتندارد او را از جا بکند » به گفته استاد ، بادهای تند همینهاهستند ، یک نفر را فقر از پادر می آورد و دیگری را رفاه لکن مؤمن تکان نمی خورد.قرآن کریم هم می فرماید« بعضی از مردم راه ایمان  و حق را تا وقتی می روند که منافعشان هم در آن را تأمین شود ، همین قدر که ضرر ببینند ، به آن پشت می کنند ، اینها ایمان نیست!

در منطق نظری ، عده ای تابع منطق قیاسی بودند ، عده ای تابع منطق آماری و عده ای هم تابع منطق تجربی.در این منطق برخی اسلوبها به کلی طرد شد چون آنها اسلوب علمی نبودند مثل اینکه انسان در مسائل علمی بخواهد به گفته های دیگران حتی بزرگان اعتماد کند ... لذا گفته هیچ عالمی حجت نیست. در منطق عملی هم بسیاری از سبکها از اساس منسوخ است . اسلام هم آنها را منسوخ می داند؛ مثل عمل بر اساس سعد یا نحس بودن ایام که از مجموع روایات استنباط می شود که این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد ، توکل بر خدا و توسل به پیغمبر و اهل بیت اثر اینها را از بین می برد.

استاد در ادامه متذکر می شوند که در سیره پیغمبر اکرم استفاده از اوهام ملغی است.