• وبلاگ : ديداردوست
  • يادداشت : اصلح کم مقبول يا صالح مقبول؟ مسئله اين است!
  • نظرات : 0 خصوصي ، 1 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با تقديم سلام و تشکر از نوشته هاي جنابعالي. امام خامنه اي در ديدار خود با دانشجويان در سال 92 با طرح اين سئوال که «رابطه تکليف مداري با دنبال نتيجه بودن چيست؟» گفتند؛ وقتي امام مي فرمودند: «ما به دنبال تکليف هستيم»، آيا اين جمله بدين معنا است که امام با وجود آن سختي ها و زحماتي که سالها متحمل شده بودند، دنبال نتيجه نبودند؟ قطعاً چنين چيزي صحيح نيست.

    رهبري در ادامه فرمودند: تکليف گرايي صحيح آن است که انسان در راه رسيدن به نتيجه مطلوب براساس تکليف عمل و از کارهاي ضدتکليف و نامشروع پرهيز کند ... انساني که براي رسيدن به نتيجه براساس تکليف عمل مي کند، اگر به نتيجه مطلوب هم نرسد، احساس پشيماني و خسارت نمي کند ... تکليف گرايي هيچ منافاتي با دنبال نتيجه بودن، ندارد.

    پاسخ

    سلام و با سپاس از توجه و لطف حضرتعالي. اين فرمايش رهبري دقيقا مؤيد عرايض بنده است. بنده هم عرضم اين بود که نتيجه قطعا براي ما مهم است ولي نتيجه اي که ما آن را دنبال مي کنيم رسيدن به مطلوب الهي است و بايد براي آن هم زحمت بکشيم. ولي ممکن است علي رغم تلاش ما به دلايل مختلف نتيجه مدنظرمان حاصل نشود که در اينصورت هم ما خسران ديده نيستيم. ولي مشکل اساسي در اينجا همين است که بعضي دوستان تصور مي کنند از تکاليف ما رسيدن به نتيجه است !!!! آنهم نتيجه اي که ما مي خواهيم و براي ان از هر وسيله اي استفاده بايد بکنيم . البته ممکن است اين وسائل نامشروع هم نباشند ولي ايده ال خداوند نباشند و ما را از تکليف خواسته شده دور کند. و بعضي ديگر مي خواهند بدون انجام زحمت و کار مداوم و لازم به نتيجه برسند که هر دوي اينها اشتباه است.